Om djurplågeri


Blir otroligt upprörd och arg när människor behandlar djur illa. De är oskyldiga varelser och jag kommer aldrig förstå hur man kan behandla ett levande, kännande djur illa när man märker hur det lider. Skrämmande hur så många människor är så kalla och empatilösa. Kina framför allt har så himla sjuk syn på djur och djurhållning att jag bara vill bojkotta allt därifrån som på något sätt har med djur att göra.

Jag har inte ätit kött på snart 9 år (fram till för ca ett halvår sen åt jag fisk men har slutat med det också även om jag tycker om fisk massor. Slutade främst pågrund av utfiske och bifångster som dör när de råkar hamna i fiskenät). Jag är dock verkligen inte perfekt och har skor i läder och äter t ex ost även om den innehåller löpe (som kommer från kalvar) Men jag försöker så gott jag kan även om jag alltid känner att jag borde göra mer. 
Med det här försöker jag inte tvinga på er att bli vegetarianer eller så, det är allas egna personliga val. Men att exempelvis inte använda päls (varför kan ni se t ex häär och häär ,varning för riktigt hemska bilder, titta inte om du är känslig) och att undvika Angoraull (varför kan ni se häär) borde alla som bryr sig om djur det minsta och har någon slags empati göra. Det finns så otroligt många djur som plågas för människans ytliga, onödiga behov att jag blir helt rädd för människor. Vi ska vara den intelligentaste arten på jorden men på så många aspekter tvivlar jag verkligen på att det är så. 

Kommentarer
Cyber- life with autism and art

Hatar djurplågeri med, kan inte fatta att folk bär äkta päls, dom borde väl fatta att dom bär något som har varit ett levande djur. :(
Näe, jag håller mig till fuskpäls. Känner mig mer bekvämare i det.

Svar: Ja, och speciellt sättet pälsen fås fram på, djuren lever under hemska förhållanden och lider när de blir dödade. Ush. Ja fuskpäls är så mycket bättre och finare! Päls är finast på djuren.
candie.blogg.se

2013-12-08 @ 00:33:57
URL: http://xcyberalienx.blogg.se
Linnea

Jag förstår inte hur folk kan ta elfenbenen från elefanter , jaga utrotningshotade djur och plåga kaninerna :( Djuren har rätt att leva utan att vi utsetteer dem för hemska saker bara för att man är girig på pengar...
9 år utan kött... Det är länge det.. Hade inte ens klarat nio dagar hahah. Tyvärr.

Svar: Nej det finns så mycket hemska saker människan gör mot djuren och ja, pengar gör människor så otroligt fula. :(
candie.blogg.se

2013-12-08 @ 00:42:29
Regnbågen

Åh fyfan va hemska människan är, jag började gråta när jag såg alla videor! Jag hatar att så många ska lida för att vissa ska få sina jävla pälskläder. Har alltid hållit mig till fuskpäls jag, men nu ska jag bli vegetarian också, hatar all bullshit som håller på i världen.

Svar: Det är hemskt verkligen hur långt människor går för att tjäna pengar. Superbra att du vill bli vegetarian! Var noga så att du får i dig allt du behöver bara :)
candie.blogg.se

2013-12-08 @ 01:05:26
Anna

Jag tycker inte att vi ska sluta äta kött, men jag tycker att det är SJÄLVKLART att man ska läsa om var köttet kommer ifrån och hur det är slaktat! Köper man kött som är slaktat i Sverige (och att djuren inte är importerade) så tycker jag det är okej. Man får helt enkelt lita på att svenskarna sköter det som det ska. Vi har stränga lagar i Sverige om att djuren ska skötas och slaktas rätt.
Något jag tycker är FRUKTANSVÄRT är Halal-slaktat kött (Islam). http://www.youtube.com/watch?v=h_bZzxep87c
Att detta ens får existera inom EU är galenskap.

2013-12-08 @ 01:06:58
URL: http://mesboll.blogg.se
Julia

Jag har tänkt mycket på just angorakaninerna just nu. bla. för att jag skulle redovisa om en nyhet och att jag då valde just angorakaninernas förhållande i kina. Jag läste att H&M, Lindex och Gina Tricot skulle stoppa importen av angora från kina men idag hittade jag en angoratröja på H&M.. som kom från kina dessutom. Jag antar att dem stoppat importen men borde dem inte slänga det tom tagit in också? Om dem är så ledsna över allt djurplågeri och inte vill veta av det i sina butiker då borde dem i alla fall slänga angoraprodukterna dem fått in från kina med dåliga djurförhållanden? Ingen vill ju ha en sådan tröja nu när man vet hur det ligger till ändå så.. Jag kanske har fel men det känns fel i min synvinkel för tillfället..

Svar: Håller verkligen med dig, det är sån falskhet och bara för pr-syften känns det som när de inte gör det som de säger sig stå för.
candie.blogg.se

2013-12-08 @ 02:51:24
URL: http://misguided.blogg.se/
AddieHero

Så bra skrivet!

2013-12-08 @ 03:21:51
URL: http://addiehero.blogg.se
Alva

Du är nu officiellt min #1 favorit bloggare :3
Håller med dig. Jag har ju alltid varit emot djurplågeri, men det var för ett par månader sen jag verkligen insåg problemet till 100%. Så sen dess har jag varit vegetarian(äter dock fortfarande fisk men funderar på att sluta), och är med i några djurskyddsföreningar. Kämpar aktivt för att mina vänner och personer i skolan ska förstå det här problemet, men de tycker bara jag är tjatig..
Tycker det är så bra att du kämpar mot djurplågeri :)

Svar: Jättebra att du kämpar mot djurplågeri! Det är viktigt att man försöker göra det man kan åt det. <3
candie.blogg.se

2013-12-08 @ 09:18:51
URL: http://www.alvaunicorn.blogg.se
Mathilda

Fyfan va bra sagt! Hatar när folk har äkta päls, för dom verkar inte förstå vad djuren får genomlida bara för att vissa idiotiska människor ska kunna ha dom som mode. Det är helt sjukt vilken värld vi lever i, vem har ens hjärta att göra så mot ett oskyldigt djur, som inte har gjort någon illa. Djuren kan inte ens försvara sig. Liksom hur skulle dom( människorna som bär äkta päls) känna om dom fick sin hud avsliten bara för att? Så jävla idiotiskt.

Svar: Det är så sjukt och det finns verkligen inga ursäkter eller bortförklaringar till att man bär päls. Djur som är uppfödda och lever i misär och lidande bara för att dödas och bli en modeaccessoar borde alla förstå att det är helt otroligt fel. Vi människor behöver inte ens päls och när det finns alternativ som fuskpäls tycker jag det borde vara en självklarhet för alla att välja det istället. Äkta päls är finast på djuren och ingen annanstans. Förstår verkligen inte heller hur en människa kan vara så hjärtlös mot oskyldiga djur.
candie.blogg.se

2013-12-08 @ 10:32:27
Jessica

Så sant som du skriver !

Redovisade faktist om det här, hade nationella prov och höll ett tal om djurplågeri ! Så otroligt synd om djur. Så söta små oskyldiga djur :(

Svar: Va bra! Det behövs verkligen att man pratar om det! Även om så många tycker det är självklart att det inte borde finnas djurplågeri så förekommer det på så många områden. Då är det bra med kunskap om vad man ska göra för att inte stötta såna industrier :)
candie.blogg.se

2013-12-08 @ 11:28:33
URL: http://jjessicash.blogg.se
Johanna

så himla hemskt verkligen! :(
kan du inte tipsa om god vegetarisk mat btw? ♥
har nämligen precis blivit vegetarian!

Svar: Vad bra :D Är ganska dålig och fantasilös på att laga mat själv men skulle nog kunna tipsa om bloggar med vegetariska recept :D
candie.blogg.se

2013-12-08 @ 11:28:54
URL: http://overklighet.blogspot.com
H.

Åh, good on you <3 Blir så glad när dom här frågorna tas upp även i sociala medier som når ut till så många - många har ju faktiskt inte gjort något aktivt val för eller emot, dom vet bara inte bättre.
Skulle vara intressant att höra hur du förhåller dig till djurtestade produkter, typ smink och sånt? Kanske ett inlägg med tips om märken som inte testar på djur, för att upplysa och underlätta för tjejer som inte är så insatta? :)

Svar: Ska absolut ta upp det på bloggen! De är så många fler märken än man tror som testar på djur inom någon del av sin produktion. Jag använder faktiskt smink från alla de vanligaste märkena fast inget av dem är garanterat fritt från djurtester, även om jag mer och mer försöker hitta andra alternativ. Men ska absolut tipsa om märken som inte testar på djur! :)
candie.blogg.se

2013-12-08 @ 12:15:58
MissMistiry - show you both sides

Ja fyfan för den själviska människan som är så jävla hemsk! Jag köper helst inte ägg för även om det står frigående höns så är det inte under bra vilkor för det. Dom har en liten yta att vara på och det är bara sjukt! Tur att en av mina vänner har höns så då kan man få ägg därfrån. Utan massa medel på och att man vet att dom har det bra. Päls och ull har jag aldrig använt. Blir äcklad av det. Djur har lika stor rätt att leva som vi har!

2013-12-08 @ 13:12:00
URL: http://soldies.blogg.se
LORISSA LOVEBOMB

Jag har som nyårslöfte att bli vegetarian, kanske blir vegan när jag liks är igång :) Bra att du skriver om det här, det kan inspirera fler att bli vegetarianer! När jag blir helt vegetarian ska jag skriva så mycket jag kan om det :)

Svar: Superbra! Tycker också det är bra om man kan inspirera andra till att välja bort kött och om inte helt så åtminstone några gånger i veckan, det gör skillnad det med! Skulle gärna vara vegan jag med, sjukt bra om du bestämmer dig för att bli det!
candie.blogg.se

2013-12-08 @ 13:13:24
URL: http://lorissalovebomb.se
Sofie

Jag är vegetarian sedan snart 4 år! Har aldrig mått bättre :>
You go girl!

Svar: You go yourself! :D
candie.blogg.se

2013-12-08 @ 13:14:47
URL: http://kevlarsoul.devote.se
Anonym

Åh fler såna här inlägg candie! Helt rätt! Ja är också vegetarian tipsa gärna sån mat, själv äter jag nästan bara sånt där "fejkkött" typ soja och sånt! ^^

2013-12-08 @ 15:52:33
Evve-Normal is boing!

Djurplågeri e så hemskt!!! Får ont i hjärtat!! :(

2013-12-08 @ 15:56:18
URL: http://evvesliv.blogg.se
Tia

Håller verkligen med dig! UCH för djurplågeri! Fan va grymt av dig att inte äta kött! Önska att jag också kunde avstå från det :/ dock försöker jag äta mer och mer vegetariska rätter! Alla kan göra något! Du är as grym! :D

2013-12-08 @ 17:30:28
Tia

Sen det här med päls också :S Alltså fattar inte varför vissa vill ha det fof, finns så många andra alternativ till riktig päls!

2013-12-08 @ 17:32:49
URL: http://tiamaria.blogg.se/

tycker det är bra att du tar upp det här, visst tycker väl dom flesta att det är självklart att djurplågeri inte borde finnas men gör inget alls åt saken. det måste få ett stopp!
Jag blev vegetarian det här året och jag försöker hålla koll på vad för smink och kläder jag använder men jag önska jag kunde göra mera

2013-12-08 @ 18:55:52
emelie

hej jag håller helt med dej och det är verkligen sjukt att man låter detta hända. Själv är jag halvt vegetarian (äter fisk) då jag har problem att få i mej rätt mängd av saker och svimmat de skulle vara jätte kul om du kunde ge tips i bloggen på vegetarisk mat eller tips på hur man ska få i sig tillräckligt för att slippa svimma

2013-12-08 @ 20:30:30
Mirjam

Verkligen bra skrivet! :)

2013-12-08 @ 20:50:12
Kitsune

Varit vegetarian i typ nästan fem år >w< Tycker det är hemskt hur vissa människor behandlar djur ... Men bra skrivet ^-^

2013-12-08 @ 22:38:53
URL: http://kitsunehime.blogg.se
Towie

Usch djurplågeri är så hemskt! Vågade inte ens titta på bilderna du länkade...Jag var också vegetarian tidigare i ca 4 år, men blev tvungen att sluta med det då det inte fungerade så bra för min hälsa.

Hoppas verkligen de får bättre förhållande! Bra uppmärksammande inlägg!

2013-12-08 @ 22:45:41
Miranda

Jag verkligen hatar filmen med kaninen... Har en egen kanin och usch! Kan inte ens tänka mig hur ont det gör. Skriken </3 :'(

2013-12-09 @ 00:07:05
URL: http://nattstad.se/miranda.ehrnholm
Louise

Jag håller, djurindustrin är helt .. ja.. det finns egentligen inte ord men en ren skandal! jag äter kött, ja men eftersom jag jobbar i butik så ser jag hur köttet är hanterat. Man kan se på ett köttbit om djuret blivit stressat till döds till exempel, köper endast från slakterier som ansew tro värdiga och tittar vad dem är ifrån. Köp aldrig danskt kött !!! Men vegterian skulle jag aldrig bli, dels för min hälsa men också för att jag faktiskt tycker det är gott, egostiskt jag vet, men vi människor är ego.

Skulle dock aldrig köpa skinn hur som helst och äkta päls, jag har en skinnjacka som jag fick när jag fyllde år som var second hand och har ett djur dött för något så ytlig ska man väl använda det så det inte dött i "onödan" skinn skulle jag bara köpa i andra hand, riktig päls skulle jag aldrig använda, knappt fuskpäls eftersom det ökar intresset på riktigpäls.

Fler bloggare borde ta upp detta, det kan inte uppmärksammas för mycket !

Svar: Den är helt sjuk och hemskt hur djur behandlas. Bra att du tänker på var köttet är från! Tror dock skinn oftast är en biprodukt av köttindustrin och då är det bra att hela djuret tas reda på. Därför känns skinn inte lika illa som päls, eftersom djuren inte främst är uppfödda för att bli kläder osv utan för mat. Men det är ju ändå liv det handlar om så håller absolut med, jag undviker alltid äkta läder förutom i två par skor jag har.
candie.blogg.se

2013-12-09 @ 06:18:21
URL: http://louiseberghhs.blogg.se
Emelie

Jättebra skrivet, detta är information som behöver spridas!

2013-12-09 @ 14:05:41
URL: http://djurochkultur.blogg.se
sanna

det kanske redan är någon som skrivit detta, orkar bara inte läsa alla kommentarer!

men det finns massvis med ''vanliga'' ostar som inte innehåller löpe! fall du nu inte visste om det^^

Svar: Jo det har jag koll på, men när man köper färdiga saker som innehåller ost är det svårare, de innehåller oftast löpe :c Men jättebra att du skrev det ^^
candie.blogg.se

2013-12-09 @ 16:38:24
URL: http://mogreen.blogg.se
Annida

Såg högre upp bland kommentarerna att nån skrev om djurtestade produkter , men i eu är det förbjudet att djurtesta smink! Det är en ganska ny lag men det är himla skönt att veta tycker jag! :)

2013-12-10 @ 15:41:48
Izzy

Ja fast saken är att smink från andra länder där det fortfarande är lagligt att djurtesta säljs här i Sverige. E.L.F. djurtestar inte, det gör inte heller bodyshop. De flesta stora märkena, MAYBELLINE etc. djurtestar så undvik det!

2013-12-10 @ 17:52:13

Leave a comment here:

Name:
Kom ihåg mig?

Email (Won't be public)

URL/Blog/Social Media

Comment: