Svar på frågestunden



Hääär är svaren på frågestunden! Får se om en andra del dyker upp, det vet bara framtiden. Måste be om ursäkt  för två saker i det här inlägget bara: Jag var så seeg på att svara och alla frågor ligger lite rörigt och förvirrat och överallt.



Om man ser dig på stan får man gå fram då? :) JAAA, blir bara superglad av att träffa er!
 
Gillar du godis? (hehe ^_< ) Hatar godis mer än allt. Mitt bloggnamn hatar godis med. (Kan vara lögner)
 
Hur ofta dricker du cola? :) Så ofta att jag hör besvikelsen i min moders röst varje gång jag nämner Cola för henne.
 
Är du vegetarian? Jaaa
 
Favorit youtubers? Pewdiepie, Brittany Balyn, grav3yardgirl, danisnotonfire, Smosh 2nd Channel. Sen hoppar jag bara runt mellan videos som är bra och roliga. Roligt är viktigt. Youtube ska underhålla mig eller gå hem och lägga sig. Och så älskar jag såklart stil- och stylingvideos. Det behöver inte vara roliga. Men helst. Helst ska de vara roliga de också.
 
Vad gillar du för musik? Bra musik!
 
Tycker du att du överkonsumerar? Det gör jag absolut, tyvärr.
 
Tränar du? Jag önskar att jag var hurtig och aktiv men jag älskar datorn för mycket. Så nej alltså. Men funderar på att börja så min kropp inte skrumpnar bort i förtid.
 
Dricker/röker du? Ja och nej men feströker ibland.
 
Hur länge har du och pojken din varit tillsammans? I ett halvår nästan ungefär.
 
Har du någon favorit bland alla pastelfärger som t.ex pastellrosa ? Jaaa, rosa! Och lila! Och blått på tredje plats.
 
Kan du ge något modetips? Klä dig och se ut precis som du vill och trivs med!
 
Favoritplagg? Så svåååårt ju. Älskar alla mina UNIF-plagg och använder mina muscle tee's därifrån lite för ofta. Sen har jag alltid knästrumpor på mig. Knästrumpor är strumpgudens bästa skapelse.
 
Går du till skolan i dom kläderna du visar upp på bloggen? Är det inte kallt? Jaa såklart gör jag det! Jag är härdad, min stackars kropp har fått plågas i kylan i många år. Och så har jag tjocka och trevliga jackor på mig. 
 
Vilka aktiviteter har du gått i som yngre?  Friidrott, ridning och dans (dansen var när jag var liten plutt så fjantdansade mest) Sen har jag också tagit sånglektioner i några år. Och spelat saxofon i en hel termin som en sann Lisa Simpson.
 
Var i Sverige är du från? Det vet jag knappt själv vad jag ska svara på! Har flyttat så himla mycket i mitt liv men har i princip bott runt Mälaren hela tiden iallafall. (Utom nu, heh) Föddes i Huddinge men är uppväxt i Sigtuna, Bro och Enköping. I Enköping bodde jag hela min tonårstid. Nu bor jag i Örebrooo.
 
Bor du fortfarande hemma eller har du lägenhet? Bor i studentkorridor och delar kök med massa andra. Det är läskigt för jag är osocial. Såhääär ser det ut i den.



Vad gillar du mest med att blogga? Er såklart! Era kommentarer och fina ord gör mig så himla glad och peppad. Ni är helt underbara. Sen älskar jag att vara kreativ genom att fota och leka i Photoshop. 
 
Hur länge har du bloggat? På den här bloggen i nära 2 1/2 år. Har bloggat på andra hemliga och bortglömda bloggar sen 2009. 
 
Ungefär hur mycket tid lägger du ner på bloggen dagligen? Olika men runt 2 - 4 timmar beroende på hur mycket tid jag har och vad för inlägg jag gör. Sen går jag runt och filurar på vad jag ska blogga om då och då hela dagarna. 
 
Tjänar du pengar på din blogg? Nä. Däremot blir jag sponsrad av olika företag.

 
Vilken linje gick du på gymnasiet? Samhäll inriktining samhäll. Himla tråkigt av mig. Gick Natur första året men hatade matte mer än allt så bytte till samhäll och gick det i tvåan och trean.
 
Kan du berätta om hur det är att plugga digitalmediedesign? Sjukt intressant! 
Vad får ni göra? 
Vilka program använder ni? 
Vad kan man bli efter det? 
Vad funderar du på? (: 
Finns det programmet bara i på Örebros universitet? 
Samt vad krävdes för när du skulle söka in? 
Vi läser Medie- och kommunikationsvetenskap A,B och C och kommer få kandidatexamen inom det. Sen läser vi även Digital Mediedesign 1,2 och 3. (Man kan välja annat men detta är vad de flesta läser)

I DMD 1 (Digital Mediedesign1) fick vi göra affischer, loggor, informationsblad, fanzin, ett magasin, 3D texter, lära oss fototeknik och lite allt möjligt. Vi har tillgång till datasalar med Macdatorer att jobba på (hatar Mac mer än livet). Programmen vi använde var Illustrator, Photoshop, Indesign, Cinema 4D - både för sig själva och i kombination. Hade även ett retorikmoment där vi fick skriva och analysera tal och reklamaffisher och lite föreläsningar om design.

Nu i DMD 2 höll vi först på med filmproduktion där vi i grupp skulle göra en pitch och en novellfilm. Individuellt skulle vi göra en trailer och en dokumentär om novellfilmen. Det var tokmycket att planera och tänka på när man gjorde filmen verkligen, vi i gruppen blev lite galna och övertrötta på allt ibland. Vi redigerade filmen i Final Cut Pro.
Just nu håller vi på med webbdesign med en stor gruppuppgift och några mindre individuella uppgifter. Gör hemsidan i Dreamweaver.
 
Första kursen jag hade när jag började på universitetet var Medie- och kommunikationsvetenskap A. Första delkursen handlade om att förstå medietexter, vi höll mycket på med neoformalism, semiotik (tecken) och diskurser. Delkurs två var vetenskaplighet och kritisk granskning vilket jag tror att alla som pluggar på högskola måste läsa. Den handlade helt enkelt om vad vetenskap är och hur man forskar. Sista delkursen hette Medielandskapets historia, struktur och konvergens. Den handlade om mediehistoria och upphovsrätt och yttrandefrihet. 
Denna kurs var faktiskt min favorit, jag är mer teoretiskt lagd och har lättare för att läsa och plugga än att göra något praktiskt. Går nog helt fel program.
 
Jag sökte programmet för jag alltid varit intresserad av design och hade tankar på att hålla på med webbdesign och grafisk design. Vad man kan få jobb som efter examination är lite allt möjligt relaterat till media och design, t ex just grafisk designer och webbdesigner men även jobb inom film och PR och annat som har med media och kommunikation att göra. Utbildningen ger alltså ingen tydlig jobbtitel utan är bred.
 
Just det här programmet finns bara på Örebro Universitet men liknande utbildningar finns på andra högskolor och universitet också. 
Vad jag fått höra är att programmet till nästa år ska slås samman med ett annat på universitetet - PR. Vet inte vad det innebär men det kommer alltså inte finnas kvar i sin nuvarande form. (Känns halvbra att programmet man pluggar läggs ner, inte så hoppfullt att skolan inte vill ha kvar det juuuu)
 
Programmet krävde inga arbetsprov eller specilla ansökningar. 
 
Är tyvärr inte helt nöjd med min utbildning om jag ska vara ärlig. Många gånger har jag känt att den är helt fel för mig och att jag vill göra något viktigare med mitt liv och faktiskt göra något för världen och människor istället för att sitta och leka framför en dator. Dessutom tror jag inte det kommer bli hellätt för mig att få jobb sen.
Vad som jag är mest besviken på är att jag inte känner att jag lärt mig så mycket under DMD-kurserna. Främst beror det nog tyvärr på en dålig lärare som vi haft som huvudlärare under nästan alla moment. Han lär ut otroligt dåligt och ointressant. Vi klassen brukar beklaga oss över den mannen tillsammans superofta. En dålig lärare kan faktiskt förstöra en utbildning väldigt mycket. Som nu när vi håller på med webbdesign vet nästan ingen utan tidigare erfarenhet om webbdesign ens det viktigaste och mest grundläggande eftersom han direkt gått på att förklara mer invecklade smådetaljer än att börja från början. Och nu ska vi bygga en jättewebbplats. Helt opedagogisk. Hata allt.

Kommentarer
Cornelia

http://www.bubbleroom.se/sv/kvinna/have2have/ryggs%C3%A4ckar/ryggs%C3%A4ck-mada-multi

tänkte att de var nått för dig! C:

2013-12-18 @ 17:45:58
MissMistiry - show you both sides

Haha känner igen en del svar kan jag säga ^^

2013-12-18 @ 19:26:06
URL: http://missmistiry.blogspot.com

Leave a comment here:

Name:
Kom ihåg mig?

Email (Won't be public)

URL/Blog/Social Media

Comment: