Recept: Tokgod och nyttig linsgryta (A la mästerkocken Julia)

 
Jag tänkte att jag skulle dela med mig av en supermumsig vegetarisk (och vegansk om man vill) linsgryta som jag brukar göra lite hela tiden och för ofta. Sen kom jag på att jag ju gör den olika varje gång. Men här är ändå ett recept som stämmer ganska bra med hur jag helst gör den. Såklart går den att variera efter vad du själv gillar och har hemma!
Grytan räcker till några portioner. Mer än 2, mindre än 10. Bra koll.
 
Du behöver (på ett ungefär):
1 gul lök
3 morötter
1 stor palsternacka
3 potatisar
1 sötpotatis (vilken kombination av rotfrukter som helst fungerar lika bra)
ca 200 g röda linser
1 paket krossade tomater (2 paket om du vill att grytan ska bli lösare och räcka lite längre)
2 grönsaksbuljongtärningar
1-2 msk tomatpuré 
2 vitlöksklyftor
Lite matlagningsgrädde eller soja-/havregrädde 
Kryddor: Paprikakrydda, salt, svartpeppar, chili, basilika, eller vad man än tycker är gott! (t ex timjan och oregano passar braa)
Olja eller smör att steka i
En ganska stor och trevlig kastrull.
 
Gör såhär:
Hacka löken, skala och riv alla rotfrukter med rivjärn.
Fräs löken tillsammans med den pressade vitlöken i olja eller smör i tills den är mjuk. 
Tillsätt ca 5 dl vatten och buljongtärningarna. Ha i alla rotfrukter. (Vattnet ska inte täcka rotfrukterna helt men de ska kunna kokas i det)
Beroende på om du använder torra eller redan mjuka linser så kan man ha i de torra någon minut efter rotsakerna. Använder man mjuka så kan man vänta med dem till senare. 
Låt rotfrukterna (och linserna om du redan haft i de) puttra i 10-15 minuter på medelvärme. (Bästa är att bara smaka och känna sen om de är mjuka och klara)
Ha i krossade tomater (och de mjuka linserna om du använder sådana)
Krydda och ha i tomatpuré. 
Ha i en skvätt grädde (eller vegansk motsats) om du vill mot slutet så blir grytan krämigare och får lite extra smak!
Låt puttra någon minut. 
KLAAAR
 
Tips på övergod, kall sås att ha till grytan: Blanda 3 delar gräddfil med 1 del sweetchilisås. Ha i en liten skvätt flytande honung, salt, svartpeppar och vitlökspulver.
 
EAT THAT SHIT! Nomnomnonm.
 
Som ni kanske märker av mitt lätt förvirrade recept så har jag knappt koll själv på hur jag gör när jag lagar min linsgryta, haha. Men det är, som sagt, på ett ungefär hur jag brukar göra den! Supergod, nyttig och billig är den iaf! Nomnom.

Kommentarer
Bunny Therése

Fy fasen vad gott det där lät! Detta ska jag verkligen prova! ^^

2014-01-03 @ 16:53:31
URL: http://bunnydrugz.blogg.se/
Carro - en alternativ bloggerska

Hej! Hade tänkt berätta för dig att jag givit dig och några andra bloggare en blogaward. Checka min blogg för mer info :) Kramisar Carro

2014-01-03 @ 18:21:12
URL: http://quiethell.blogg.se/
Alva

ska verkligen prova det där :D

2014-01-03 @ 19:21:45
URL: http://www.alvaunicorn.blogg.se
sugarsin

ska prova! :D

btw, vad heter fonten som du har i headern?

hugs

Svar: Den heter double feature :D
candie.blogg.se

2014-01-03 @ 21:01:06
URL: http://www.sugarsin.blogg.se
Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

Åååh så gott ♥

2014-01-03 @ 23:01:12
URL: http://neapocalypse.blogg.se/
Nnad ♥

*drool*
Jag är vegetarian och ääälskar grytor liiite för mycket! Alla grytor jag gör har jag kommit på själv. Men jag har gjort en liknande linsgryta som dig, så kul! =) linser är gott ju :)

Svar: Grytor är såååå sjukt gott och enkelt att göra :D Va kul! Ja linser är superbra och goda :D
candie.blogg.se

2014-01-04 @ 03:56:56
URL: http://nattstad.se/nnad
Josefin

Tack för receptet. Jag ska testa den veganska versionen. :)

2014-01-04 @ 13:49:45
LORISSA LOVEBOMB

Det låter verkligen ljuvligt gott :D

2014-01-04 @ 15:13:52
URL: http://lorissalovebomb.se
Cindie

Jag testade äntligen detta recept idag! Det blev mycket gott. Hade fransbröd och sallad till :) Ska försöka äta vegetariskt en gång i veckan :) Lägg gärna upp fler recept!

Svar: Åh va kul att du gillade det :D Superbra! Lägger upp om jag kommer på något bra ^^
candie.blogg.se

2014-01-08 @ 20:02:27
Sara

Gjorde denna utifrån det här receptet(då jag hittat många men din var mer veg/vegan)och det blev mumsigt ^^ Har inte ätit linser förut heller så förhoppningsvis börjar jag gilla det mer efter jag ätit soppan, den står o puttrar ännu :)Så skönt att göra storkok och ha att värma upp senare.

Svar: Åh va kul! :D Linser är hur bra som helst, goda, nyttiga och mättande :D
candie.blogg.se

2014-08-01 @ 14:51:13

Leave a comment here:

Name:
Kom ihåg mig?

Email (Won't be public)

URL/Blog/Social Media

Comment: