Critical Animal Studies

 
Igår gick jag faktiskt upp ur sängen tog mig till Lund. JÄTTETIDIGT. En sann bedrift ändå med tanke på all förlamande ångest och depression och social fobi och apati som är den cocktail min själ består av. Nu till våren ska jag läsa några kurser och en av dem heter Critical Animal Studies - Animals in society, culture and the media. En kurs som verkar otroligt intressant och handlar om något som är jätteviktigt för mig - djurrätt och att kritiskt granska de normer kring djur som råder i sämhället. När vi dessutom blev bjudna på veganska bakverk av lärarna växte mitt hjärta minst tre storlekar.

Kommentarer
Julia

Låter jätteintressant. Kämpar för djurens rätt!

Svar: Jaaaa, ska bli superkul att läsa den :D
candie.blogg.se

2016-01-21 @ 20:34:09
URL: http://juliarosen.blogg.se
Matilda

Åh, det låter jätte intressant!

2016-01-21 @ 20:40:26
URL: http://blackcatowl.devote.se
Anonym

Super!

2016-01-22 @ 23:08:04
Tsimtsim ☆ Alternative & Geek blog.

Gud, låter ju som en sjukt intressant kurs!

Svar: Den verkar superintressant, indeed :D
candie.blogg.se

2016-01-23 @ 15:56:37
URL: http://rocketboyy.blogg.se/
nejja

men bäääst! så himla najs att det är så många som börjar tänka på djuren!

Svar: Jaaa, jättekul att det till och med finns såna kurser på universitetsnivå ju! :D
candie.blogg.se

2016-01-23 @ 20:02:24
URL: http://nouw.com/neejjaas
Susanna

Hej! Jag har läst att du är vegan och intresserad av djurrätt, jag undrar bara varför du inte använder djurvänligt smink då också? Eftersom det utförs så himla vidriga och brutala djurtester på allt vanligt smink som du visar upp så förstår jag inte varför detta inte verkar vara relevant för dig. Vill gärna veta hur du tänker bara.

Svar: Nu förstår jag inte riktigt vad du syftar på för allt smink jag visar upp här i bloggen är från märken som inte testar på djur. Jag tycker det är superviktigt och skulle aldrig idag rekommendera eller använda något som inte är cruelty free, även om jag gjort det tidigare när jag inte var lika påläst eller brydde mig på samma sätt. Tänker du på något speciellt inlägg där jag visat att jag använder ickedjurvänligt smink så får du gärna säga till vilket det är så får jag kolla varför det blivit fel :)
candie.blogg.se

2016-03-06 @ 15:21:42
Susanna

Jag tänkte mest på när du visade upp några H&M-sminkartiklar. Jag har läst att de inte djurtestar nu för tiden men de står inte med på listor eller har den där inte-djurtestar-stämpeln heller. Jag frågade dessutom om de hade veganska ingredienser i sina produkter och det hade de inte, som i nagellacken osv. Tänkte bara att det kan vara bra att veta, det är viktig att vara källkritisk. Om företag inte skyltar med att de är djurvänliga så har de ingen press på att leva upp till det heller. Tänkte bara på om du inte visste om det! (:

Svar: Det finns många företag som är cruelty free men inte har någon stämpel, exempelvis Lush som är superkända för att vara just cruelty free och etiska är inte med på några såna listor. Så det är verkligen en jäkla djungel, trots att djurtester är olagliga inom EU finns det ju kryphål i lagarna och även om produkterna inte är testade så kan ju ingredienser någonstans i kedjan vara testade. Så en får typ googla runt i evigheter och använda sig av flera källor precis som du säger för att veta säkert. Enligt PETA så är H&M iallafall cruelty free och jag väljer att lita på dem :) http://features.peta.org/cruelty-free-company-search/cruelty_free_companies_company.aspx?Com_Id=3925&Donottest=-1&Product=0&Dotest=-1&RegChange=-1&Country=-1&Keyword=h%26M
candie.blogg.se

2016-03-06 @ 22:46:18

Leave a comment here:

Name:
Kom ihåg mig?

Email (Won't be public)

URL/Blog/Social Media

Comment: