YA Fiction

 
På sommaren läser jag JÄTTEMYCKET och helst hela tiden. Senaste boken jag plöjde igenom var Miss Peregrines hem för besynnerliga barn. En bokjäkel som faktiskt har blivit till en film av Tim Burton. Med premiär relativt jättesnart. Handlingen kretsar kring Jacob som är uppväxt med sin farfars fantastiska historier om det barnhem (samt dess mycket speciella invånare) han hamnade på under andra världskriget. En tragisk händelse lämnar sedan Jacob med ledtrådar som leder honom till en avlägsen ö på andra sidan Atlanten. Väl där upptäcker han Miss Peregrines hem för besynnerliga barn och ett mysterium som innefattar övernaturliga förmågor och en plats där tiden stått still.  

Boken är inget mästerverk men liksom JOBBIGT fängslande ändå (speciellt första halvan). Helt omöjlig att sluta läsa så vägrade göra det förrän den tog slut. Alltid en bra egenskap hos böcker. DO RECOMMEND till alla som gillar mysterium och skitkonstiga gamla fotografier och lite stämning och sassy humor a la Harry Potter. Ska leta redan på fortsättningen så fort jag får chansen. Mvh, exalterad över att se vad Tim Burton har gjort med historien. 

Ocksååå: Efterlyser boktips! Så har du något till mig är jag evigt tacksam. Förutom om boken är dålig. Ingen förlåtelse fås då. Allt från tunga klassiker till nåt helt nytt och okänt och kul är välkommet. BRING IT.

Kommentarer
lillyolsson.blogg.se

Läst 2/3 böcker ur serien "Project paper doll" och den är såå bra och fängslande! Dock är den på engelska (å vet ej om du är öppen för det också). Dom handlar och en tjej som är hälften människa och hälften Dna modifierad skapelse. Hon lever ett vanligt liv och har namnet på hennes "pappas" dotter som dog i cancer. Vill du veta mer får du nog googla ;)

Svar: Absolut, svenska eller engelska spelar ingen roll. Låter spännande! Måste jag ta reda på mer om. Tack så jättemycket för tipset! :D
candie.blogg.se

2016-07-27 @ 23:49:00
URL: http://lillyolsson.blogg.se/
Lizz :)

Oryx and crake

2016-07-28 @ 13:57:06
Johanna

Himmelstrand av Johan ayvide, väldigt märklig, obehaglig och stundtals rolig. Läste den på två dagar tror jag, vilket alltid är ett bra betyg ;) Ska jag försöka beskriva handlingen kommer det låta jättemysko, men det är en grupp människor som hamnar på en camping på ett helt öde fält och som sedan måste möta sina egna demoner. Läste nyss också uppföljaren (som egentligen är en prequel men måste läsas efter himmelstrand) som heter Rörelsen, rekommenderas också!

2016-07-29 @ 13:39:59
Anonym

Throne of glass av Sarah J. Maas rekommenderar jag starkt om du skulle få för dig att vilja läsa om en sassy assassin och hur hon tar sig från att vara slav till att kämpa i en konungar blodiga spel för att bli hans kämpe. Men hon har givetvis andra planer ;)

Svar: Tusen tack för tipset :D
candie.blogg.se

2016-07-29 @ 19:33:16
Daniella 🌙

Jag läste ut tvåan och trean ur den serien nu under första semesterveckan, och om det är möjligt så var de ännu bättre än första. En bok jag läste nyligen hette Istvillingar, man får följa en familj där ena tvillingen dog och sedan så börjar den andra tvillingen säga att fel tvilling dog, alltså att de har kallat henne för den döda tvillingens namn. Ceremonin-serien är också sjukt bra!

Svar: Ååhåhå det låter lovande! Tack för tipset, googlade lite om den och den verkar superspännande!
candie.blogg.se

2016-07-31 @ 13:45:43
URL: http://vapenbroder.blogg.se/

Leave a comment here:

Name:
Kom ihåg mig?

Email (Won't be public)

URL/Blog/Social Media

Comment: