Djurrätt

 
Jag läser ju just nu en kurs på Lunds Universitet som heter Critical Animal Studies: Animals in Society, Culture and the Media och den är så fruktansvärt inspirerande, intressant och viktig. Känner att alla på denna planet skulle må bra av att läsa något liknande. Den har en djurrättslig utgångspunkt som ifrågasätter och kritiserar allting vi tar för givet kring relationen mellan djur och människor. Har lärt mig otroligt mycket och utvecklat mitt kritiska tänkande om de normer och ideologier som orsakar den ojämlika relationen mellan djur och människor. Ingenting känns självklart för alla de roller och användningsområden som djur har idag är av oss människor givna. 

Eftersom jag har tröttat ut min syster något helt fruktansvärt genom att prata om det här varje dag (på ett mycket hängivet och halvgalet sätt) så vill jag nu dela med mig lite om ämnet till er. Förlååt om det blir svårt att hänga med, när jag är såhär engagerad och har så mycket att säga blir mina texter lätt helt röriga. Titta supergärna på filmen längst ner sedan som på ett bättre och mer pedagogiskt sätt tar upp allt jag skrivit om och massa mer. 

Människans utnyttjande och dödande av djur är så normaliserat, så fundamentalt inbyggt i vårt samhälle att de flesta knappt reflekterar över det. Det legitimeras med att det är normalt, naturligt och nödvändigt att äta och använda djur och denna ideologiska uppfattning genomsyrar hela våra liv och får oss att ta djurens roller för givna. Djurindustrin är en ofattbart enorm industri där det bara i Sverige årligen dödas över 85 miljoner djur för att bli mat till människor - mat som vi klarar oss alldeles utmärkt utan. Och bakom varje litet nummer finns en kännande individ. 
Den här massindustrin är institutionaliserad, gömd och osynlig för oss i våra vardagliga liv. Var är alla dessa djur? Hur har egentligen köttbiten - som en gång var en gris - eller det där mjölkpaketet hamnat på hyllan i mataffären? Denna globala jätteindustrin reducerar djur till handelsvaror eftersom deras kroppar anses vara våra att konsumera, deras liv våra att bestämma över. Vårt kapitalistiska samhällssystem, där pengar styr och allt har ett pris, gör dessutom att djurindustrin har en viktig plats i hela vår ekonomi då den omsätter ofattbara summor pengar. Mitt i detta system som bygger på effektivitet och lönsamhet finns alltså en kännande individ. Denna individ finns till under en onaturligt kort tid på jorden, levandes ett liv i lidande och fångenskap. Hela dess existens går ut på att dö för att tillfredställa människan under några korta ögonblick. 


Vi människor tror att vi står över alla andra arter och att detta legitimerar att vi får göra vad vi vill med dem. Och det är klart vi tycker det när vi ser på världen enbart ur vår synvinkel. Men sanningen är att från ett etiskt perspektiv finns det absolut ingenting som motiverar hur vi idag behandlar, utnyttjar och dödar djur inom områden som matproduktion, mode, forskning, skönhet, underhållning, media etc etc etc. Jorden är inte till för bara oss. 

Det finns otroligt mycket bra material, dokumentärer, texter, bilder och annat ute på internet om du vill veta mer om djurrätt, veganism, speciesism och liknande. Förutom den fantastiska kursjäkeln jag läser kan jag även rekommendera filmen här under, sidan Djurfabriken.se för information om djuindustrin, Veganuary.com för massa info och tips, denna lista över dokumentärfilmer, Findingvegan och Vad lagar du för veganmat idag? för matinspo, för att nämna litegrann. 


Tack för att ni läste! Jag vet att ni är många som precis som mig känner starkt för det här ämnet och jag hoppas att jag (eller mer troligt Melanie Joy nedaför, heh) kan bidra med lite tänkvärd information! ♥ 

 

Kommentarer
Linn

Läste hela texten OCH kollade nästan på hela klippet, yay me! Haha nej men, bra skrivet! :)

Svar: Aaaaw, bra jobbat! Känner att texten inte aaalls blev vad jag ville, låter typ som en skolbok, SÅ SVÅRT ATT FORMULERA MIG IBLAND JU. Men taaack för att du tog dig tiden! <3
candie.blogg.se

2016-03-17 @ 22:14:03
jennie

YAAAS GIRL, du är så bra som tar upp sånt här!

2016-03-18 @ 06:38:31
jennie

YAAAS GIRL, du är så bra som tar upp sånt här!

Svar: Det kändes som himla konstigt att jag inte riktigt tagit upp det så jag bara NEJ NU MÅSTE JAG SKRIVA NÅT. Så glad för din kommentar, tack! <3
candie.blogg.se

2016-03-18 @ 06:38:33
HEDAN

Awesome! Håller med om att det kan vara svårt att formulera sig när man kännar att man bara vill pressa ner allt på ett papper men inte vet hur, men du klarade det faktiskt finfint! Passade väldigt bra med videon till, ska visa detta för mamma och pappa :D

Svar: Åh tack snälla du! Och va kul att du ska visa det för dem, då känns det som att jag lyckades förmedla det jag ville med inlägget :D <3
candie.blogg.se

2016-03-18 @ 13:23:01
URL: http://hedan.blogg.se/
Tove

Vegetarian sedan ett år tillbaka och kommer övergå till vegan när jag tar examen, förutom när det kommer till närproducerat på gårdar där jag vet att djuren har det bra. Började gråta när jag gick in på djurfabriken.se och såg allt.

Svar: Go you! Det är verkligen helt fruktansvärt hur vi behandlar djur, det går inte riktigt att greppa hur själviska vi är.
candie.blogg.se

2016-03-18 @ 13:43:16
Anna

Hej!
Först och främst vill jag bara säga; 1000 tack för ett väldigt bra inlägg! Jag tycker att du formulerar dig väl och får verkligen ut det starka budskapet, vilket är väldigt viktigt!

Jag har varit vegan i cirka 5 månader nu, och det är något av de bästa besluten jag har tagit i mitt liv. Det bästa (men också det värsta) är att när man väl har blivit vegan, inser man hur mycket och hur ofta människan utnyttjar djuren för alla dess former i slutmål. Man får inte bara passa sig för innehållsförteckningarna i mataffären, utan också för vad en tandkräm, diskmedel, smink, hårprodukter innehåller och ifall dessa produkter har blivit djurtestade. Det känns som att man har levt i en lögn i hela sitt liv, framtill nu, när man verkligen har fått se "döden i vitögat", eller hur man nu skall uttrycka sig. Det är inte förrän efter man har blivit vegan, som man inser hur grym världen är mot dessa oskyldiga varelser som inte ens kan "speak up" för dem själva, så då måste VI göra det åt dem!

Ursäkta babblet, jag ville bara tacka för ett superbt inlägg! <3

Svar: Vad glad jag blir att du tycker det, tack så så mycket!
Alltså åååh <3 Du verkar vara så himla intelligent för det är verkligen precis som du säger. Det känns så frustrerande att inte alla andra också har insett eller bryr sig om det här när man själv tycker det är en sån självklarhet. Det visar ju verkligen på hur stark normen är och hur vana vi är att höja upp oss människor och ställa oss själva i centrum hela tiden. Att bli vegan är ett av mina bästa beslut också och det känns så viktigt att, som du säger, försöka ge djuren en röst genom att berätta hur det faktiskt är.
Tusentusen tack för din kommentar! <3
candie.blogg.se

2016-03-19 @ 10:11:42

Leave a comment here:

Name:
Kom ihåg mig?

Email (Won't be public)

URL/Blog/Social Media

Comment: